HOŞGELDİNİZ...

21 Şubat 2007 Çarşamba

Marka Verilen Sözdür, Logo ve İsim Değil...

B.J. Cunningham 14.04.2002 Hürriyet İK S: 17

Kullandığınız marka sizi tanımlıyor. Hakkımızda 'sözsüz ifade' veriyor. Hayata bakış açınızı, sosyal amacınızı statünüzü karakterinizi yansıtıyor. Bu nedenle şirketler marka oluştururken çok dikkatli olmak zorundalar. Marka gurusu BJ Cunningham şirketleri insanlara benzetiyor. "Eğer bir şirket kendini algıladığı şekilde algılanıyorsa ve bunu amaçlıyorsa güçlü bir şirkettir" diyor.


Cunningham İngiltere'de bulunan Middlesex Üniversitesi'nde üç boyutlu dizayn konusunda eğitimim' tamamladı. Enlightened Tobacco Company'nin İngiltere'deki kurucusu ve CEO'luğunu yürütüyor. Londra'da marka danışmanlığı yapıyor. Daha önce Marka ve 2000 ve Marka 2001 Konferanslan'm da yöneten Cunningham "Marka Gelişim Süreci" konulu interaktif bir seminer verecek. İnsanlar, şirketler ve birbirine benzer diyorsunuz. Bunu biraz açar mısınız? -Şirketler insanlar gibidir. İnsanların üç farklı perspektifi olduğuna vardır. Kendimizi nasıl algıladığımız, başkalarının bizi nasıl algıladığı ve nasıl algılanmak istediğimiz. Şirketler de ayındır. Eğer bir şirket kendini algıladığı şekilde algılanıyorsa ve amaçlanan da buysa güçlü bir şirkettir. Kendini algılayış biçimi O şirketin kültürüdür. Başkalarının algılayış biçimi pazar pozisyonudur. Şirketin algılanmayı isteyiş biçimi o şirketin misyonudur.

Marka kavramım nasıl açıklıyorsunuz?

-Marka verilen sözdür. Logo veya isim değildir. Kimlik veya profilden çok daha fazla şey ifade eder. Organizasyonun kim ve ne olduğuna dair yapılan en kapsamlı açıklamadır. Ayın zamanda şirket kültürünü ve pazar konumunu canlandıran, toparlayan bir slogan görevindedir. Organizasyonun iş felsefesini ve amaçlarım ifade eder.

Üretimden dağıtıma, tüketimden satın almaya kadar her bölüme tesir edecek güçtedir. Bir marka İmaj kaybetmemek için neler yapmalıdır?
-Eğer şirketin herhangi bir faaliyeti veya görüşü marka sözünü desteklemezse, müşteri güvenini kaybeder ve daha güvenilir bir marka aramaya başlar. Şirketler, amaçları belirlemeli ve açıkça anlatmalılar. Her şeyden önce amaçlarının gerçek değerlerim yansıttığına emin olmalılar. Bu değerleri hem müşterilerin hem de çalışanların aklına doğru ve kalıcı bir şekilde yerleştirmeliler.
Marka oluşturma sürecini anlatır mısınız?
-Önce 'Amacım nedir ve neden bunu önemsemeliyim?' sorusunu cevaplayın. Böylece şirketin vizyonunu ve düşüncesini açıklamış olursunuz. Sonra çalışanlarınıza sizi siz yapan değerleri ve davranıştan sorun. Onları işe dâhil edin, vizyonunuzu gerçekleştirebilecek olan kişiler yine onlardır. Şirket kültürünüzü açık bir şekilde anlatın, çalışanların bundan gurur duymasını sağlayın. Ürünü doğru tanımayın ki, düşünce ve vizyon için bir lokomotif olsun.

Marka oluşturmada tur insanlara ihtiyaç vardır?
-Onaya ihtiyacı olmayan ancak sizin güvendiğiniz, onayladığınız kişilerle çalışmalısınız. Yorumlama yeteneği olmalı ve kontrolü ele almaktan çekinmemeliler. 'Ben biliyorum, ben yapabiliyorum' dünyasında yaşayan dinamik ve enerjik kişiler olmalılar. Üzgün ve bezgin olan, kararsız ve silik potansiyele sahip 'Ben yapamam, ben bilmiyorum' davranışım sergileyen kişiler marka yaratmak için uygun kişiler değildir.

Ana Sayfaya Dön >