Pazarlama Karışımı
Reklâmın tarifini incelediğimizde kısaca bir malın ya da hizmetin satışına yönelik olduğu görürüz. Buradan hareketle reklâmın pazarlama faaliyetleri içinde yer aldığı açıkça anlaşılmaktadır. Başarılı bir reklâmın pazarlama faaliyetlerinin diğer öğelerinden habersiz, bağımsız veya eşgüdümsüz olması mümkün değildir.
Bu nedenle şimdi klasik "pazarlama karması"nı inceleyelim:
4P+S
-Product (Ürün/Mal/Hizmet/Ambalaj)
-Price (Fiyat/Ödeme)
-Place (Malın tüketiciyle buluştuğu yer, dağıtım organizasyonu)
-Promotion (Reklamlar, özendirme ve teşvikler)
-Service (Satış öncesi ve sonrası servis)
Ancak gelişen toplum yapışı, ticaret hacmi, iletişim imkanları ve pazarlamanın bilimselleşmesi bu karışımı yeni ihtiyaçları da karşılayacak şekilde genişlemesine ve detaylanmasına neden olmuştur.
-İsim/Marka
-Hedef Kitle
-Ürün/Mal/Hizmet
-Ambalaj
-Fiyat
-Pazarlama Tekniği/Yöntemi
-Dağıtım Şekli/Organizasyonu
-Satış organizasyonu
-Servis
-Reklam
-Halkla ilişkiler
-Teşvik/Promosyon
-Mesaj/imaj
-Görsel Kimlik (Ambians/Ruh/Hava)
Bu sıralamadaki her unsur şüphesiz ki birbirinden önemli, olmazsa olmaz türden öğelerdir. Ancak bunlardan bazıları firmaya veya pazara, değişen ortam ve koşullara göre diğerlerinden öne çıkar, önem kazanır. İşte bunlardan birisi hedef kitledir.
"Her malı herkes almaz"
Bu sözle anlatmak istediğimiz gibi her mal/hizmeti talep edecek, satın alacak bir özel bir toplum kesimi vardır. Atasözlerimiz, "kurtlu baklanın kör alıcısı vardır" derler. Üretilen mal veya hizmet bu malı tüketecek "hedef kitle"nin beklenti, istek, fiyat seviyesi, yer ve zaman doğrultusunda olmalıdır. Yapılacak her türlü pazarlama iletişimi bu hedef kitle ile mal/hizmet arasında iletişim kurmaya dönük olmalıdır.