HOŞGELDİNİZ...

15 Temmuz 2007 Pazar

Pazarlama Planı Oluşturma

İyi bir pazarlama planı, varolan müşterilerinizle bağlantı kurma ve yenilerini çekme yönteminizi şekillendirebilir. Hedeflemeniz gereken müşteri türlerini, onlara nasıl ulaşılacağını ve nelerin işi artırmayı sağladığını öğrenmek için sonuçların nasıl izleneceğini belirlemenize de yardımcı olabilir.

Bir pazarlama planınız yoksa oluşturmak zor değildir. Başarılı bir pazarlama planının karmaşık veya uzun olması gerekmez, ancak pazarlama çabalarınızı oluşturmanıza, yönetmenize ve eşgüdümlü hale getirmenize yardımcı olacak yeterli bilgiyi içermelidir.

Tüm süreçte size yardımcı olmak üzere, izlenecek beş adım tanımladık. Bunlar, pazarlama planınızı yazmanızdan önce bilgi toplama, planın taslağını çıkarma ve planı oluşturmanızdan sonra onu güncelleştirmeyi içerir. Yol boyunca, örnek olarak 25 kişilik yeni bir seyahat hizmeti şirketi olan Margie's Travel'ı kullandık.

Adım 1: Ürün veya hizmetlerinizi konumlandırın
Planınızı başlatırken pazarlamanın dört "P"si aklınızda bulunsun: ürün, fiyat, promosyon ve yer. Amacınız, doğru ürün veya hizmeti doğru fiyatla ve doğru yer ve zamanda doğru müşterilerin önüne koymaktır. Başlamak için iyi bir yol, işinizle ilgili bazı temel soruları yanıtlamaktır. Adım 1'e ait olan aşağıdaki senaryoda Margie's Travel tarafından kullanılan pazarlama planı temel alınmıştır.
• Kime satış yapıyorsunuz?
Margie's Travel, işleri yoğun olan profesyonellere kişisel seyahat hizmetleri sağlamaktadır. Toplanan verilere göre, tipik müşteriler, yıllık geliri 100.000 ABD Doları'nın üzerinde olan 35 - 55 yaşlarındaki ev sahibi kişilerdir.

• Bu müşterilerin gereksinimleri nelerdir?
Margie's Travel'ın hedef pazarı, ailelere yönelik özel seyahat planları isteyen, varlıklı, çocuklu çalışan çiftlerdir. Şirketin amacı, her aile için uygun olan kolay ulaşılabilir, benzersiz ve dinlendirici seyahat deneyimleri sağlamaktır.

• Rekabet ortamında ürün veya hizmetinizi farklı kılan nedir?
Margie's Travel'ın rekabet avantajı, yurtiçi ve uluslararası uçuşlarla, zevkli ve eğlenceli seyahat paketlerini bir araya getirmekten, kısa veya uzun süre önceden bildirilen özel konaklamalı seyahat planları yapmaya kadar, her yaştan çocukları olan ailelere hizmet verebilmesidir. Margie's Travel, geleneksel seyahat hizmetleri işine kıyasla daha düşük sabit gider ve başlangıç maliyeti gerektiren, evden yürütülen bir iş olmasıdır.

• İşiniz için en uygun pazarlama taktikleri var mı?
Araştırma, Margie's Travel gibi bir hizmet için en etkin reklam aracının, ödeme yapmış abone kitlesi 5.000 - 40.000 okuyucu olan haftalık bir bölgesel gazete gibi yerel gazetelerde küçük tanıtım reklamları olduğunu göstermiştir. Margie's Travel ayrıca yerel deniz gezisi gazetesine reklâm vermekte ve büyük işletmelere broşürler göndermektedir.
İşinizle ilgili bu anahtar soruları yanıtlayarak, üzerinde pazarlama planınızı kurmak için sağlam bir temel geliştirebilirsiniz.

Adım 2: Güvenilen danışmalardan katkılarını isteyin
Kendi işinizle ilgili açık bir görüşe sahip olduğunuzdan emin olmak için, çevrenizdekilerden bilgi toplamak yararlı bir uygulamadır. Güvendiğiniz dostlar, personel, danışmanlar ve iş arkadaşlarınızla toplantılar yapın ve aşağıdaki konularda katkılarını isteyin:
· İşletmeniz kime satış yapıyor?
· Müşterilerinizin gereksinimleri nelerdir?
· Rekabet ortamında ürün veya hizmetlerinizi farklı kılan nedir?
· Ne zaman ve ne sıklıkla pazarlama çalışmalarına girişmelisiniz?
· Şirketiniz bugünden bir yıl sonra nerede olmalıdır?
İşinizin bu yönleriyle ilgili geri bildirim almak, pazarlama stratejinizi hazırlamanıza ve hedeflenen malzemeleri oluşturmanıza yardımcı olabilir.

Adım 3: Müşterilerden ve olası müşterilerden katkıda bulunmalarını isteyin
Müşterilere başarıyla pazarlama yapmak için, ürün, fiyat, marka veya hizmetinize (işinizle ilgili olan her şeye) nasıl tepki verdiklerini öğrenmeniz gerekir. Varolan ve olası müşterilerinizin bazılarına, işiniz, ürünleriniz ve hizmetleriniz, onlara satış yapma olasılığı ve rakipler hakkında ne düşündüklerini sorun. Onlara e-posta, telefon veya pazarlama kartlarıyla soru sorabilirsiniz. İndirim veya eşantiyon gibi teşvikler, geri bildirimi cesaretlendirebilir.

Adım 4: Planınızın taslağını yapın
Artık geri bildirim ve bir ana hattınız olduğuna göre, pazarlama planınızın taslağını yapabilirsiniz. Pazar konumunuzu ve amaçlarınızı özetleyerek başlayın ve belirli bir sürede başarmayı umduğunuz şeyi tanımlayın.

Tipik bir pazarlama planı aşağıdaki şekilde düzenlenebilir:
· Pazar Özeti
· Rekabetçi Görünüm
· Ürün Karşılaştırması ve Konumlandırma
· İletişim Stratejileri
· Başlangıç Stratejileri
· Ambalajlama ve Yerine Getirme
· Başarı Ölçümleri
· Pazarlama Çizelgesi
Pazarlama planı hazır olunca, işinizi izlemenize yardımcı olmak üzere kullanabildiğiniz bir yapıya sahip olursunuz.

Adım 5: Sonuçlarınızı izleyin, planınızı güncelleştirin
Planınızı altı ayda bir gözden geçirmek, size gereken sonuçları sağlayıp sağlamadığını belirlemenize yardımcı olur. Pazarlama maliyetlerinizi de hesaplayabildiğiniz ve bunları satışlar ve diğer ölçümlerle karşılaştırabildiğiniz bir elektronik tabloyla, ilerlemenizi kolayca izleyebilirsiniz.

Değişen piyasa koşullarına yanıt vermek için de planınızı düzenli olarak güncelleştirmelisiniz.

Geri Dön > Ana Sayfa > Pazarlama ve Satış >